Mainokset valkokankaalla

Mainoselokuvia on Suomessa tehty yli sadan vuoden ajan. Matkailuelokuvia tehtiin heti elokuvan ensimmäisinä vuosina, ja vähitellen myös kulutustuotteiden mainonta aloitettiin valkokankailla elokuvanäytösten alkupaloina. Esimerkiksi vuonna 1914 esitettiin Esplanad-elokuvateatterissa Helsingissä mainoselokuva ”Muutamia hienoja keväthattuja Augusta Blombergin muotiliikkeestä”.

Ravintolayleisöä kameran silmän lävitse (1930) 5,30'. Valmistamo: Ab Mainos Oy. Suunnittelu Ragnar Hartwall, Teuvo Tulio, Valentin Vaala. Näyttelijät: Hanna Taini, Josef Liebkind, Teuvo Tulio.

Varhaisina vuosina tehtiin ns. teollisuuselokuvia, matkailuelokuvia sekä valistuspohjaisia lyhytelokuvia, joiden tavoitteena oli myynnin edistäminen eli mainostaminen.

Mainoselokuvasta tuli itsenäinen elokuvalaji Suomessa veronalennusoikeuden myötä vuonna 1933. Veronalennuksella oli tarkoitus tukea kotimaista lyhytelokuvan tuotantoa (7-8 min) ja sen esittämistä elokuvanäytösten yhteydessä. Veronalennus koski tiede-, opetus- ja taidefilmejä sekä maan elinkeinoelämän kuvauksia, ja nämä määreet välittyivät piilomainontana valistushenkiseen lyhytelokuvatuotantoon.

Alku-karamellimainos on elokuvanäytöksen alkupala. Finlandia Kuva Oy (1954) 1,17'.

Mainoselokuvien rinnalla tehtiin muutaman minuutin kestäviä alkupaloja, joilta ei odotettu samaa elokuvakerronnan laajuutta kuin lyhytelokuvilta. Varhaiset mainoselokuvat ja alkupalat kuuluivat nimenomaan elokuvateatteriin, ja niitä esitettiin näytösten alussa. Alkupalojen aikakausi kesti television läpimurtoon 1950-luvun lopulle, jolloin niiden tilalle tulivat television mainosspotit.

Millainen ajankuva näistä mainoselokuvista välittyy?
Millainen on mainosten tyyli?
Tunnistatko Ravintolayleisöä-elokuvasta erään kotimaisen suuryrityksen varhaisia tuotteita?
Kuka kotimainen elokuvantekijä on mainoksessa esiintyvä ”Suomen Valentino”?

Lisää aiheesta Päivi Hovi-Wasastjerna: Onnen avain. Mainoselokuva Suomessa 1950-luvulla. (1996)