Elokuvakulttuuri

Elokuva on paljon muutakin kuin valkokankaalle projisoitava tarina. Se kantaa mukanaan taidemuotonsa koko historiaa, ajassa muuttuvia asenteita, erilaisia lajityyppejä, tähtijärjestelmää ja tuotantokoneistoa. Elokuvapolun Elokuvakulttuuri-osiossa perehdytään suomalaisten esimerkkien kautta elokuvateollisuuden historiaan, sekä siihen, kuinka monella tapaa elokuva on kietoutunut osaksi kulttuuriamme.

Elokuva ja arvot johdattaa pohtimaan, millaisia arvoja ja asenteita kukin elokuva kantaa mukanaan, miten nämä elokuvassa näkyvät ja mitä ne kertovat elokuvan tekoajasta.

Elokuva ja muut taiteet muistuttaa elokuvan läheisestä suhteesta muun muassa kirjallisuuteen, teatteriin ja sarjakuvaan. Musiikin ja puvustuksen roolia elokuvakerronnassa pohditaan erityisesti.

       _ _ _ _ _ _

Teuvo Puron ohjaama Sylvi (1913) on ensimmäinen - vaikkakin puutteellisenä - säilynyt kotimainen elokuva. Puron kolmas ohjaustyö pohjautuu Minna Canthin näytelmään.

       _ _ _ _ _ _

Moni elokuva kertoo katsojalle vieraasta maasta ja eri kulttuurista tulevista ihmisistä. Maat ja kansat -osiossa kysytään, millä tavoin elokuva muovaa käsityksiämme erilaisista maista ja niiden ihmisistä? Liittyykö joihinkin kansoihin tai ihmisryhmiin erityisen ylistäviä tai alistavia asenteita?

Elokuvan historian tunteminen auttaa ymmärtämään elokuvan olemusta ja tarjoaa elokuvan katselemiseen uusia ulottuvuuksia. Johdanto suomalaisen elokuvan historiaan kuljettaa tiivistetysti läpi maamme reilun satavuotisen elokuvahistorian. Elokuvan tarinaan liittyy myös tietopaketti Hollywoodin studiokauden (1920-luvulta 1960-luvulle) suurista studioista, todellisista unelmatehtaista, sekä Suomen studiojättiläisistä Suomi-Filmistä, Suomen Filmiteollisuudesta ja Fennada-Filmistä. Tietojaan suomalaisesta elokuvahistoriasta ja sen hahmoista voi syventää Kansallisen audiovisuaalisen instituutin Elonet-tietokannan puolella.

Elokuvien luokitteluun ja tunnistamiseen käytetään usein lajityyppejä: komedian ja draaman lisäksi mm. musikaali ja lännenelokuva ovat omia lajityyppejään eli genrejä. Kuhunkin liittyy tunnusomaisia piirteitä mm. hahmojen, puvustuksen ja musiikin suhteen. Lajityyppien väliset rajat ovat kuitenkin soljuvia ja usein elokuvasta voi löytää piirteitä useasta lajityypistä. Elokuvantekijät myös leikittelevät lajityyppeihin kohdistuvilla odotuksilla ja vakiintuneilla kerrontatavoilla. Lajityypit tutustuttaa lähemmin kuuteen genreen: lännenelokuva, komedia, melodraama, musikaali, tieteiselokuva ja tukkilaiselokuva.
Suomalaisen elokuvakomedian pitkään ja laveaan historiaan alkuaikojen farsseista Uunoon ja television suosikkeihin tutustutaan omassa tietopaketissaan.

Tähdet ovat elokuvakulttuurin kenties loisteliain palanen. Mutta mikä tekee näyttelijästä tähden ja miksi kaikki näyttelijät eivät ole tähtiä? Tätä pohditaan Tähdet-osiossa ja Koulukinon oppimateriaaleissa.

Elokuva on myös kuluttamista ja miljardien arvoinen kansainvälisen liiketoiminnan ala. Elokuvia markkinoidaan katsojalle erilaisin keinoin ja niihin liittyy myös sisään rakennettua mainontaa valkokankaalla näkyvien tuotteiden kautta. Näitä selvitellään Elokuva ja markkinointi -osuudessa.