Sukupuolen representaatiot

Katso seuraavat näytteet tutustuttuasi ensin mainoselokuvaan liittyviin teksteihin.

NAINEN KULUTTAJANA
Millainen naiskuva välittyy seuraavissa 1950-luvun mainoksissa? Millaista naiskuvaa näissä tarjotaan?
Miten naiseen suhtaudutaan yllä mainituissa mainoksissa? Millainen niiden sävy on?
Mikä on miehen asema naisille suunnatussa mainonnassa?
Miten mainokset määrittävät sukupuolta? Kuka määrittää ja mistä näkökulmasta?

Miten mainokset ovat muuttuneet 1950-luvulta 2010-luvulle, vai ovatko ne muuttuneet?
Millaisia muutoksia voi havaita näiden esimerkkien avulla?
Onko asenne naiseen muuttunut vuosikymmenten aikana, ja jos niin miten?

1. Filmitähti Belinda Lee vierailee Helsingissä ja mainostaa Lux-saippuaa (1956) 2'.

2. Armin päivät -alkupala (1955) 2'40".

3. Dura gloss – lakkaa lakkaamatta (1953) 2'10".
 

4. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 3'05''.
Opetuselokuvan pohjustaa Tapio Rautavaaran laulelma.

"Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala."

5. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 2'21''.
Pesuainemainos 1950-luvulta.

"Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala."

6. Tokalon mainos (1948), 2'14''.