Sukupuolen representaatiot mainonnassa

Britanniassa kiellettiin sukupuolen kliseisiä stereotypioita esittävät mainokset kesäkuussa 2019. Tulevaisuudessa ovat kiellettyjä mainokset, jotka ilmentävät haitallisia ja vähätteleviä sukupuoli­stereotypioita. Toisin sanoen pannassa ovat niin huonot naiskuskit kuin vaipanvaihdossa epäonnistuvat miehetkin. Britannian mainoksia sääntelevän toimielimen ASAn (Advertising Standards Authority) mukaan seksistiset mainokset saattavat rajoittaa ihmisten potentiaalia. Myös tytöille ja pojille mainoksessa osoitetut tulevaisuudet olivat stereotyyppisiä eivätkä edustaneet oikeaa elämää.
Lue lisää ASAn raportista. / Uutinen Helsingin Sanomissa 15.6.2019.

NAINEN KULUTTAJANA 1950-luvun mainonnassa
Millainen naiskuva välittyy seuraavissa 1950-luvun mainoksissa? Millaista naiskuvaa näissä tarjotaan?
Miten naiseen suhtaudutaan yllä mainituissa mainoksissa? Millainen niiden sävy on?
Mikä on miehen asema naisille suunnatussa mainonnassa?
Miten mainokset määrittävät sukupuolta? Kuka määrittää ja mistä näkökulmasta?

Miten mainokset ovat muuttuneet 1950-luvulta 2010-luvulle, vai ovatko ne muuttuneet?
Millaisia muutoksia voi havaita näiden esimerkkien perusteella?
Onko asenne naiseen muuttunut vuosikymmenten aikana, ja jos niin miten?

Keskustelkaa ryhmissä Britannian päätöksestä kieltää mainonnassa sukupuolen stereotyyppisen esittämisen. Millaisia näkökulmia keskustelussa nousi esiin?

1. Filmitähti Belinda Lee vierailee Helsingissä ja mainostaa Lux-saippuaa (1956) 2'.

2. Armin päivät -alkupala (1955) 2'40".

3. Dura gloss – lakkaa lakkaamatta (1953) 2'10".
 

4. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 3'05''.
Opetuselokuvan pohjustaa Tapio Rautavaaran laulelma.

"Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala."

5. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 2'21''.
Pesuainemainos 1950-luvulta.

"Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala."

6. Tokalon mainos (1948), 2'14''.