Henkilöhahmot

Elokuvan henkilöhahmot rakentuvat ennen kaikkea näyttelijöiden ulkoisen olemuksen varaan. Näyttelijät valitaan sen mukaan, että he vastaavat tiettyä tyyppiä. Joskus elokuva on alusta asti kehitelty tiettyjen näyttelijöiden varaan.

Näyttelijä synnyttää pelkällä ulkoisella olemuksellaan ja usein myös tähden asemallaan ennakko-odotuksia. Elokuvan tarina etenee päähenkilöiden toiminnan varassa muiden jäädessä sivuhenkilöiksi. Toisinaan myös sivuhenkilö voi olla monipuolinen hahmo.

Tarinan jännitteitä voidaan lisätä asettamalla henkilöitä vastakkain. Vastakkainasettelulla vahvistetaan usein vaikutelmaa jonkun henkilön ylivoimaisesta hyvyydestä ja kyvykkyydestä – tai täysin päinvastaisesta. Koomiset sivuhenkilöt korostavat osaltaan päähenkilön uskottavuutta ja erinomaisuutta.

Kerronnan imu perustuu pitkälti siihen, että katsojissa syntyy voimakkaita sympatioita ja antipatioita eri henkilöitä kohtaan: olemme mukavien henkilöiden puolella ja ikäviä tai vastenmielisiä henkilöitä vastaan.  Nämä tunteet saattavat osittain johtua siitä, että tunnistamme henkilöissä tai heidän tilanteissaan jotakin itsestämme. Tämän ansiosta saatamme jossain määrin samaistua heihin ja heidän pyrkimyksiinsä. Ainakin hetkellisesti katsoja voi samastua jopa roistoon, joka epätoivon vimmalla pyrkii tavoitteeseensa.

Katso näyte (Kulkurin valssi)
Toivo Särkkä: Kulkurin valssi (1941)

Kohtauksessa esiintyvät Tauno Palo ja Ansa Ikonen.

Katso näyte (Hilmanpäivät)
Matti Kassila: Hilman päivät (1954)

Kuvassa Matti Ranin.

Katso näyte (Hilmanpäivät)

Palomestarina Edvin Laine.

Millaisia henkilöitä katkelmissa esiintyy?

Mistä tiedämme, että Kulkurin valssin näytteessä kohtaavat henkilöt ovat elokuvan päähenkilöitä ja että kohtaus on elokuvan kannalta erityisen merkityksellinen?
Miten ensimmäisessä Hilmanpäivät-näytteessä kuvataan nuoren tuomarin ensitutustumista pikkupaikkakunnan ihmisiin?
Miten jälkimmäisessä Hilmanpäivät-näytteessä synnytetään komiikkaa? Millainen kuva henkilöistä syntyy kohtauksen perusteella?