Mitä kerronta paljastaa

Elokuvakerronta säätelee sitä, kuka tietää mitä missäkin vaiheessa. Mitä kukin tarinan henkilö tietää siitä, mitä on meneillään? Miten toisen henkilön tieto suhteutuu muiden tietoihin?

Jos katsoja tietää vähemmän kuin jotkut tarinan henkilöt, hänelle on luvassa yllätyksiä. Jos taas katsoja tietää enemmän kuin elokuvan henkilö – vaikka että tuolin alla on pommi – hän jännittää vaarasta tietämättömän henkilön puolesta.. 

Katso näyte (Sysmäläinen)
Valentin Vaala: Sysmäläinen (1938)

Sysmäläisen katsoja tietää, että kohtauksessa esiintyvä ”poika” on nainen (Sirkka Sari), vaikka sodassa nuoruutensa viettänyt Arvid (Olavi Reimas) ei sitä tiedäkään. Miten tämä tieto vaikuttaa kohtauksen sävyyn ja siihen, millaisena päähenkilöt näyttäytyvät katsojan silmissä?

Katso näyte (Me tulemme taas)
Armand Lohikoski; Me tulemme taas (1953)

Elokuvan Me tulemme taas Olli (Tapio Rautavaara) on esiintynyt tukkijätkänä, mutta tässä loppukohtauksessa hän paljastuu sekä katsojalle että elokuvan muille henkilöille insinööriksi. Miten tämä paljastuminen vaikuttaa elokuvan henkilöiden suhteisiin? Miksi paljastuminen ei ehkä tulekaan katsojalle aivan täytenä yllätyksenä?

Pohdi, millaisissa elokuvissa ja millaisissa tilanteissa katsoja tietää a) enemmän, b) yhtä paljon, c) vähemmän kuin jotkut keskeiset henkilöt.

Elokuvat päättyvät usein niin, että tarinan myötä heränneisiin kysymyksiin saadaan vastaus ja arvoitukset ratkeavat. Joskus asioita jää elokuvassa ratkaisematta. Katsoja tuntee, että elokuvan tarinan kertojakaan ei tiedä kaikkea tarinan vaiheisiin liittyvää. Avoimeksi jäävällä lopetuksella pedataan usein myös elokuvan tulevia jatko-osia.

Miettikää jotain tuntemaanne elokuvasarjaa (Harry Potter, Pirates of the Caribbean, Taru sormusten herrasta). Muistelkaa millainen lopetus sarjan yksittäisissä elokuvissa oli. Entä millainen koko sarjan lopetus oli. Mistä voi päätellä, että tulossa on todennäköisesti jatko-osia? Mistä voi tietää että elokuvasarja todella päättyy?