Äänisuunnittelua väärinpäin

Ääni on kiehtova elementti. Tallennetun äänimaiseman voi myöhemmin liittää kuvaan. Tällöin voi syntyä jotakin, mikä on enemmän kuin osiensa summa.

a) Jokainen pohtii ensin tykönään mikä olisi se paikka lähialueella, johon haluaisi viedä ystävän.
Kuvaile ja perustele muille: Mitä ääniä siellä kuuluu? Mikä niissä kiehtoo sinua?

b) Seuraavaksi ryhmä tekee lempipaikoille kenttätutkimuksen. Mitä ääniä kuuluu? Kuuluuko siellä häiritseviä ääniä? Mikä miellyttää korvaa?

c) Oppilaat saavat mikrofonin ja äänitallentimen mukaansa ja heidän tulee annetun ajan puitteissa käydä kuuntelemassa ja äänittämässä valitsemansa paikan ääniä.

d) Tämän jälkeen äänitykset kerätään yhteen ja niistä työstetään yksittäinen laajempi teos, ääniveistos. Tässä miksaamisvaiheessa on hyvä olla vain 2–3 oppilasta.

Tehtävän kulku:
Tärkeän paikan ideointi yksin – ideoitten purku ryhmissä – oman tärkeän paikan tutkiminen ja äänittäminen – veistoksen synnyttäminen – keskustelua äänestä ja sen merkityksestä