Ohjausharjoituksia

Tee oma elokuvakäsikirjoitus! Tehtävien 1.-3. jälkeen on helppoa kirjoittaa lopullinen elokuvan käsikirjoitus. Se on teksti, jossa elokuvan tapahtumat kerrotaan toiminnan ja dialogin välityksellä. Dialogia ei kuitenkaan aina tarvita ja on hyvä harjoitella kertomista ilman puhetta.

1. Tarkkaile ja ideoi
Ihminen havaitsee helposti yksityiskohtia, jotka sisältävät jonkin ristiriidan. Ne ovat hyvää ainesta elokuvan lähtökohdaksi. Ristiriidasta syntyy tarina.
Menkää suosittuun puistoon tai juna-asemalle. Tarkkailkaa mitä siellä tapahtuu. Kun huomio kiinnittyy johonkin erityiseen, ollaan hyvän idean äärellä. Tehkää muistiinpanoja.

Miettikää millaisen tarinan näkemästänne voisi kirjoittaa. Mitä on tapahtunut ennen, mitä jälkeen näkemänne tilanteen?
Kertokaa tarinat luokassa toisillenne.

2. Tunne hahmosi
Luo tarinaasi yksi keskeinen hahmo.
Kirjoita ote hänen päiväkirjastaan. Näin hahmosi tulee itsellesi entistäkin tutummaksi ja mielikuvituksesi lähtee lentoon.

Keitä muita henkilöitä tarinaan liittyy?
Luo muita hahmoja, jotka ovat keskenään erilaisia. Mieti heille erilaisia taustoja ja motiiveja. Motiivi tarkoittaa vaikutinta eli syytä tietyn asian tekemiseen. Motiivit liittyvät haluihin ja tarpeisiin ja ne ovat läsnä kaikessa ihmisen toiminnassa. Elokuvan hahmojen motiivit ovat usein keskenään ristiriitaisia. Tällä saadaan aikaan psykologista jännitettä.

Tee muistikartta, joka kuvastaa luomiesi hahmojen välisiä suhteita.

3. Elokuva näyttämönä
Mise-en-scène [mizɑ̃sɛn] eli näyttämöllepano on elokuva- ja teatteritaiteen termi. Elokuvassa se tarkoittaa kaikkea, mitä kamerassa näkyy. Myös elokuvan näyttämön yksityiskohdat ja tunnelma ovat tarkkaan harkittuja ja perusteltuja. Mielenmaisema on tunnelma, joka välittyy kuvasta ja koskettaa tunteitasi. Sitä on vaikea selittää sanoilla, mutta sen voi piirtää tai maalata.

Piirrä ja maalaa elokuvasi näyttämö eli mise-en-scéne. Voit myös käyttää kollaasitekniikkaa.
Mieti ja kuvaa: Missä elokuva tapahtuu? Mikä on elokuvasi maisema? Mitä maisemassa tapahtuu? Mikä on elokuvasi tunnelma? Mitkä värit valitset maisemaasi?

4. Dokumenttielokuva: Päivä elämästä
Tämä on klassinen tehtävä dokumentin tekijöille. Huomaat kuinka jokainen ihminen on tarinan arvoinen ja tavallinen arki on kiinnostavaa, kun on läsnä ja tutkii arjen yksityiskohtia. Huomaat myös kuinka elokuvan tekeminen on antoisaa, mutta raakaa työtä. "Päivä elämästä" -elokuvan editointiin kuluukin jo useampi kuin yksi päivä.

Valitse joku dokumenttielokuvasi päähenkilöksi. Hän voi olla ystävä tai sukulainen, nuori tai vanha, jo sinulle tuttu henkilö tai vasta uusi tuttavuus.

Tee taustahaastattelu: Miten hänen päivänsä etenee aamusta iltaan?
Haastattelu muodostaa dokumenttisi käsikirjoituksen.

Kuvaa yksin tai ystäväsi kanssa henkilön päivän kulku.
Ole mukana jo aamulla kun hän herää. Tilanteita voi myös rakentaa: Olet paikalla aamulla ja henkilösi näyttelee heräämisensä.
Seuraat mukana koko päivän. Kamera seuraa päähenkilöä askareissaan, työssä, koulussa tai vapaa-ajalla. Työskentely loppuu henkilösi iltapuuhiin. Huomaat kuvatessa kuinka tavallinen elämä voi olla mielenkiintoista kameran takaa katsottuna. Älä kuitenkaan kuvaa kaikkea vaan kuvaa vain mielestäsi kiinnostavimmat kohdat päivästä.
Voit myös tehdä ryhmätyötä, jolloin päivän voi jakaa osiin, ja kuvaaja vaihtuu muutaman tunnin välein. Puhetta ei tässä elokuvassa välttämättä tarvita. Anna kameran kertoa.

5. Millainen auteur minä olisin?
Ennen elokuvan kuvaamista elokuvan tulee olla jo miltei valmiina omissa ajatuksissasi.

Kirjoita lyhyt essee: Kuvittele että olet elokuvaohjaaja. Olet menossa haastatteluun. Haastattelija aikoo kysyä mistä tuleva elokuvasi kertoo. Ennen haastattelua valitse mukaan itseäsi puhutteleva kuva. Se voi olla lehtileike, postikortti, valokuva, tai oma piirros. Puhutteleva asia muistuttaa mikä sinulle on tärkeää.

Kirjoita ajatuksesi ylös. Pohdi miksi juuri nämä asiat kiinnostavat sinua ja millaisen elokuvan tästä aihepiiristä voisi tehdä.