Godis, tuggummi och musik

Ta en titt på dessa klipp när du bekantat dig med texterna om reklamfilmer.

Jämför Fazers reklamer skapade förr och nu.
Jämför godisreklamer från förr och nu.

Vilken målgrupp är reklamerna menade för? Hur lyckas reklamerna nå målgruppens uppmärksamhet?

Vilken typ av budskap förmedlar reklamen ”Jäätelöä joka päivä” (Glass varje dag)?

På vilka sätt skiljer sig Jaffa-reklamen från läskreklam idag? Ser du några likheter?
Jämför reklamen.

Vilka medel använder reklamen för att förmedla sitt budskap till konsumenten, och hur lyckas de?

Fundera vilken typ av tidsbild reklamerna har.

Har reklamer förändrats under de gångna årtiondena? Har deras grundbudskap ändrats?

Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).

1. Fazers reklam, (1950) 3’. Manus, regi: Felix Forsman, uppläsare: Rauha Rentola, baserar sig på H.C. Andersens saga.

Skottilainen toffee - nyyttikestit (1952).

2. Skotsk toffe (1952) 2'. Manus och regi: Jaakko Kuusisto. Suomi-Filmi Oy, Finlandia Kuva Oy.

Kippari-purkka (1956).

3. Kippari-tuggummi (1956) 1'. Regi: Harry Lewing, foto: Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.

Hartwallin Jaffa-filmi (1957).

4. Hartwalls Jaffa (1957) 1'20". Regi: Aarre Elo, manus: Vallu Virtanen, producent: Erik Blomberg. Allotria Filmi Oy.

Jäätelöä joka päivä (1955).

5. Glass varje dag (1955) 7'18''. Regi: Aimo Jäderholm. Suomi-Filmi Oy.