Mainoselokuva

Esimerkkimainosten avulla voi keskustella mainosten vaikuttamiskeinoista ja pohtia lasten erilaisissa mediaympäristöissä kohtaamaa mainontaa. Jutellaan haluamisen, tarvitsemisen ja ostamisen erosta.

1. Katsokaa jokin alla olevista mainoksista ja keskustelkaa yhdessä:

  • Mitä tässä mainostetaan? Mitä mainoksessa tapahtuu?
  • Kenelle mainos on suunnattu? Miksi tämä mainos on tehty?
  • Millaisia värejä mainoksessa oli?
  • Mikä mainoksessa vetoaa sinuun?
  • Nämä mainokset ovat vanhoja. Miten ne eroavat mainoksista, joita olet itse nähnyt televisiosta.
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).

Parsinneula, Fazerin mainospala, (1950) 3ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Felix Forsman, lukija Rauha Rentola.

  • Fazerin mainos vuodelta 1950 pohjautuu satusetä H.C. Andersenin satuun ylpeästä Parsinneulasta. Onko satu parsinneulasta teille ennestään tuttu?
  • Etsikää satu ja lukekaa se yhdessä. Eroavatko satu ja mainoselokuva toisistaan? Miten satu muuttuu mainokseksi?
  • Keskustellaan yhdessä: Mistä tietää, että kyseessä on mainos? Mitä tässä mainostetaan?
  • Valitkaa yhdessä joku tuttu satu ja suunnitelkaan sille kuvitus, esimerkiksi piirtämällä tai maalamalla. Voitte halutessanne kuvata oman satunne.

Mallasjuoma Batman (1967)

  • Keskustelkaa yhdessä: Mitä tässä mainostetaan?
  • Tunnistatteko mainoksen hahmon? Millaisia tuttuja hahmoja olette nähneet mainoksissa?
  • Mistä tämän mainoksen tunnistaa mainokseksi?
  • Miten Batman-juoma vaikuttaa mainoksen poikaan?
  • Onko mainos totta?

Kippari-purkka (1956).

Kippari-purkka (1956) 1ʹ. Ohjaus Harry Lewing, kuvaus Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.

  • Millaisia karkkimainoksia olette nähneet?

Millaisen mainoksen itse tekisitte?
Keksikää yhdessä jokin palvelu tai tuote, jolle suunnittelette mainoksen. Voitte tehdä ryhmissä omia mainoksia ja esittää niitä toisillenne näytelmämuodossa.