Esimerkkimainosten avulla voi keskustella mainosten vaikuttamiskeinoista ja pohtia lasten erilaisissa mediaympäristöissä kohtaamaa mainontaa. Jutellaan haluamisen, tarvitsemisen ja ostamisen erosta.
1. Katsokaa jokin alla olevista mainoksista ja keskustelkaa yhdessä:
- Mitä tässä mainostetaan? Mitä mainoksessa tapahtuu?
- Kenelle mainos on suunnattu? Miksi tämä mainos on tehty?
- Millaisia värejä mainoksessa oli?
- Mikä mainoksessa vetoaa sinuun?
- Nämä mainokset ovat vanhoja. Miten ne eroavat mainoksista, joita olet itse nähnyt televisiosta.
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).
Parsinneula, Fazerin mainospala, (1950) 3ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Felix Forsman, lukija Rauha Rentola.
- Fazerin mainos vuodelta 1950 pohjautuu satusetä H.C. Andersenin satuun ylpeästä Parsinneulasta. Onko satu parsinneulasta teille ennestään tuttu?
- Etsikää satu ja lukekaa se yhdessä. Eroavatko satu ja mainoselokuva toisistaan? Miten satu muuttuu mainokseksi?
- Keskustellaan yhdessä: Mistä tietää, että kyseessä on mainos? Mitä tässä mainostetaan?
- Valitkaa yhdessä joku tuttu satu ja suunnitelkaan sille kuvitus, esimerkiksi piirtämällä tai maalamalla. Voitte halutessanne kuvata oman satunne.
Mallasjuoma Batman (1967)
- Keskustelkaa yhdessä: Mitä tässä mainostetaan?
- Tunnistatteko mainoksen hahmon? Millaisia tuttuja hahmoja olette nähneet mainoksissa?
- Mistä tämän mainoksen tunnistaa mainokseksi?
- Miten Batman-juoma vaikuttaa mainoksen poikaan?
- Onko mainos totta?
Kippari-purkka (1956).
Kippari-purkka (1956) 1ʹ. Ohjaus Harry Lewing, kuvaus Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.
- Millaisia karkkimainoksia olette nähneet?
Millaisen mainoksen itse tekisitte?
Keksikää yhdessä jokin palvelu tai tuote, jolle suunnittelette mainoksen. Voitte tehdä ryhmissä omia mainoksia ja esittää niitä toisillenne näytelmämuodossa.