Katso seuraavat näytteet tutustuttuasi ensin mainoselokuvaan liittyviin teksteihin.
- Vertaa Fazerin mainoksia ennen ja nyt.
- Vertaa ylipäätään karkkimainoksia ennen ja nyt.
- Mille kohderyhmälle mainokset on tarkoitettu? Miten kohderyhmän huomiota on pyritty herättämään?
- Millainen viesti kuluttajalle on suunnattu mainoksessa ”Jäätelöä joka päivä”, ja miten se välitetään?
- Miten Jaffa-mainos poikkeaa tämän päivän virvoitusjuomamainoksista? Onko näissä jotain samaa?
- Vertaa mainoksia keskenään.
- Millaisia erilaisia keinoja mainoksilla on välittää viesti kuluttajalle, ja miten ne onnistuvat siinä?
- Mieti myös millaista ajankuvaa mainokset välittävät.
- Ovatko mainokset muuttuneet vuosikymmenten kuluessa esimerkiksi viestiltään tai asententeiltaan?
- Onko niiden perusviesti muuttunut olennaisesti?
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).
1. Parsinneula, Fazerin mainospala, (1950) 3ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Felix Forsman, lukija Rauha Rentola, pohjana H.C. Andersenin satu.
Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952).
2. Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952) 2ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Jaakko Kuusisto. Suomi-Filmi Oy, Finlandia Kuva Oy.
Kippari-purkka (1956).
3. Kippari-purkka (1956) 1ʹ. Ohjaus Harry Lewing, kuvaus Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.
Hartwallin Jaffa-filmi (1957).
4. Hartwallin Jaffa-filmi (1957) 1ʹ20ʺ. Ohjaus Aarre Elo, käsikirjoitus Vallu Virtanen, tuotantosuunnittelu Erik Blomberg. Allotria Filmi Oy.
Jäätelöä joka päivä (1955).
5. Jäätelöä joka päivä (1955) 7ʹ18ʺ. Ohjaaja Aimo Jäderholm. Suomi-Filmi Oy.