Karkkia, purkkaa ja musiikkia

Katso seuraavat näytteet tutustuttuasi ensin mainoselokuvaan liittyviin teksteihin.

  • Vertaa Fazerin mainoksia ennen ja nyt.
  • Vertaa ylipäätään karkkimainoksia ennen ja nyt.
  • Mille kohderyhmälle mainokset on tarkoitettu? Miten kohderyhmän huomiota on pyritty herättämään?
  • Millainen viesti kuluttajalle on suunnattu mainoksessa ”Jäätelöä joka päivä”, ja miten se välitetään?
  • Miten Jaffa-mainos poikkeaa tämän päivän virvoitusjuomamainoksista? Onko näissä jotain samaa?

 

  • Vertaa mainoksia keskenään.
  • Millaisia erilaisia keinoja mainoksilla on välittää viesti kuluttajalle, ja miten ne onnistuvat siinä?
  • Mieti myös millaista ajankuvaa mainokset välittävät.
  • Ovatko mainokset muuttuneet vuosikymmenten kuluessa esimerkiksi viestiltään tai asententeiltaan?
  • Onko niiden perusviesti muuttunut olennaisesti?
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).

1. Parsinneula, Fazerin mainospala, (1950) 3ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Felix Forsman, lukija Rauha Rentola, pohjana H.C. Andersenin satu.

Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952).

2. Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952) 2ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Jaakko Kuusisto. Suomi-Filmi Oy, Finlandia Kuva Oy.

Kippari-purkka (1956).

3. Kippari-purkka (1956) 1ʹ. Ohjaus Harry Lewing, kuvaus Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.

Hartwallin Jaffa-filmi (1957).

4. Hartwallin Jaffa-filmi (1957) 1ʹ20ʺ. Ohjaus Aarre Elo, käsikirjoitus Vallu Virtanen, tuotantosuunnittelu Erik Blomberg. Allotria Filmi Oy.

Jäätelöä joka päivä (1955).

5. Jäätelöä joka päivä (1955) 7ʹ18ʺ. Ohjaaja Aimo Jäderholm. Suomi-Filmi Oy.