Mies kuluttajana

  • Millainen mieskuva välittyy 1950-60-luvun mainoksista?
  • Onko nämä mainokset suunnattu ainoastaan miehelle?
  • Millainen on naisen asema miehille suunnatussa mainonnassa?

 

  • Miten mainokset määrittävät sukupuolta miehen osalta?
  • Miten tämä kuva poikkeaa naissukupuolen representaatiosta?
  • Ovatko mainokset muuttuneet paljon 1950-luvulta 2010-luvulle, ja jos niin miten?
  • Miten 1950-luvun mainoksista mies on muuttunut 2010-luvulle tultaessa, vai onko muuttunut lainkaan?
1. Verhan alkupala (1957) 2′10″.
Näyttelijöinä Elina Salo ja Ville-Veikko Salminen.
2. Klubi 7, kolme lyhyttä tupakkamainosta (1959) 3 x 20″.
Laulaja Brita Koivunen mainoskimarassa.
3. Ritaripuku alkupala (1952) 1′30″.
Tyylikästä pukumuotia. Esiintyjänä Kipparikvartetti.
4. Lasse Mårtensson laulaa Kaikessa soi blues
tupakkamainoksessa (1962) 1′05″.
5. 1960-luvun hittifarkut eli Jamekset (1965) 46″.
Mainoksessa lännenmiehen malliin, pistoolimiehenä Viktor Klimenko.
8. Vesa-Matti Loiri on pääosassa Veikkauksen mainoksessa 31″.