Karkkia, purkkaa ja musiikkia

Katso seuraavat näytteet tutustuttuasi ensin mainoselokuvaan liittyviin taustateksteihin.

  • Vertaa limu- ja karkkimainoksia ennen ja nyt. Miten esimerkkielokuvat poikkeavat tämän päivän mainoksista, mitä samaa niissä on?
  • Mille kohderyhmälle alla olevat mainokset on tarkoitettu? Miten kohderyhmän huomiota on pyritty herättämään?
  • Millaisin keinoin mainoksissa välitetään viesti kuluttajalle, ja miten ne onnistuvat siinä? Millainen viesti kuluttajalle on suunnattu mainoksessa ”Jäätelöä joka päivä”, ja miten se välitetään?
  • Mieti myös millaista ajankuvaa mainokset välittävät. Ovatko mainokset muuttuneet vuosikymmenten kuluessa esimerkiksi viestiltään tai asententeiltaan? Entä onko niiden perusviesti muuttunut olennaisesti?
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).

1. Parsinneula, Fazerin mainospala, (1950) 3ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Felix Forsman, lukija Rauha Rentola, pohjana H.C. Andersenin satu.

Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952).

2. Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952) 2ʹ. Käsikirjoitus, kuvaus Jaakko Kuusisto. Suomi-Filmi Oy, Finlandia Kuva Oy.

Kippari-purkka (1956).

3. Kippari-purkka (1956) 1ʹ. Ohjaus Harry Lewing, kuvaus Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.

Hartwallin Jaffa-filmi (1957).

4. Hartwallin Jaffa-filmi (1957) 1ʹ20ʺ. Ohjaus Aarre Elo, käsikirjoitus Vallu Virtanen, tuotantosuunnittelu Erik Blomberg. Allotria Filmi Oy.

Jäätelöä joka päivä (1955).

5. Jäätelöä joka päivä (1955) 7ʹ18ʺ. Ohjaaja Aimo Jäderholm. Suomi-Filmi Oy.