Britanniassa kiellettiin sukupuolen kliseisiä stereotypioita esittävät mainokset kesäkuussa 2019. Tulevaisuudessa ovat kiellettyjä mainokset, jotka ilmentävät haitallisia ja vähätteleviä sukupuolistereotypioita. Toisin sanoen pannassa ovat niin huonot naiskuskit kuin vaipanvaihdossa epäonnistuvat miehetkin. Britannian mainoksia sääntelevän toimielimen ASAn (Advertising Standards Authority) mukaan seksistiset mainokset saattavat rajoittaa ihmisten potentiaalia. Myös tytöille ja pojille mainoksessa osoitetut tulevaisuudet olivat stereotyyppisiä eivätkä edustaneet oikeaa elämää.
Lue lisää ASAn raportista. / Uutinen Helsingin Sanomissa 15.6.2019.
Nainen kuluttajana 1950-luvun mainonnassa
- Millainen naiskuva välittyy seuraavissa 1950-luvun mainoksissa? Millaista naiskuvaa näissä tarjotaan?
- Miten naiseen suhtaudutaan yllä mainituissa mainoksissa? Millainen niiden sävy on?
- Mikä on miehen asema naisille suunnatussa mainonnassa?
- Miten mainokset määrittävät sukupuolta? Kuka määrittää ja mistä näkökulmasta?
- Miten mainokset ovat muuttuneet 1950-luvulta 2010-luvulle, vai ovatko ne muuttuneet?
- Millaisia muutoksia voi havaita näiden esimerkkien perusteella?
- Onko asenne naiseen muuttunut vuosikymmenten aikana, ja jos niin miten?
- Keskustelkaa ryhmissä Britannian päätöksestä kieltää mainonnassa sukupuolen stereotyyppisen esittämisen. Millaisia näkökulmia keskustelussa nousi esiin?
1. Filmitähti Belinda Lee vierailee Helsingissä ja mainostaa Lux-saippuaa (1956) 2′.
2. Armin päivät -alkupala (1955) 2’40”.
3. Dura gloss – lakkaa lakkaamatta (1953) 2’10”.
4. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 3’05”.
Opetuselokuvan pohjustaa Tapio Rautavaaran laulelma.
”Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala.”
5. Kotitalousfilmi perheenemännille (1954/55), 2’21”.
Pesuainemainos 1950-luvulta.
”Kotitalousfilmi esittää elokuvan perheenemännille sarja 3, 1955.
Elokuvan suunnittelu ja kotitaloudellinen asiantuntemus Riitta Huttunen-Ritvala.”
6. Tokalon mainos (1948), 2’14”.
Mies kuluttajana
- Millainen mieskuva välittyy 1950-60-luvun mainoksista?
- Onko nämä mainokset suunnattu ainoastaan miehelle?
- Millainen on naisen asema miehille suunnatussa mainonnassa?
- Miten mainokset määrittävät sukupuolta miehen osalta?
- Miten tämä kuva poikkeaa naissukupuolen representaatiosta?
- Ovatko mainokset muuttuneet paljon 1950-luvulta 2010-luvulle, ja jos niin miten?
- Miten 1950-luvun mainoksista mies on muuttunut 2010-luvulle tultaessa, vai onko muuttunut lainkaan?
1. Verhan alkupala (1957) 2′10″.
Näyttelijöinä Elina Salo ja Ville-Veikko Salminen.
2. Klubi 7, kolme lyhyttä tupakkamainosta (1959) 3 x 20″.
Laulaja Brita Koivunen mainoskimarassa.
3. Ritaripuku alkupala (1952) 1′30″.
Tyylikästä pukumuotia. Esiintyjänä Kipparikvartetti.
4. Lasse Mårtensson laulaa Kaikessa soi blues
tupakkamainoksessa (1962) 1′05″.
5. 1960-luvun hittifarkut eli Jamekset (1965) 46″.
Mainoksessa lännenmiehen malliin, pistoolimiehenä Viktor Klimenko.
8. Vesa-Matti Loiri on pääosassa Veikkauksen mainoksessa 31″.