Ta en titt på dessa klipp när du bekantat dig med texterna om reklamfilmer.
- Jämför Fazers reklamer skapade förr och nu.
Jämför godisreklamer från förr och nu. - Vilken målgrupp är reklamerna menade för? Hur lyckas reklamerna nå målgruppens uppmärksamhet?
- Vilken typ av budskap förmedlar reklamen ”Jäätelöä joka päivä” (Glass varje dag)?
- På vilka sätt skiljer sig Jaffa-reklamen från läskreklam idag? Ser du några likheter?
Jämför reklamen. - Vilka medel använder reklamen för att förmedla sitt budskap till konsumenten, och hur lyckas de?
- Fundera vilken typ av tidsbild reklamerna har.
- Har reklamer förändrats under de gångna årtiondena? Har deras grundbudskap ändrats?
Parsinneula, Fazerin mainospala (1950).
1. Fazers reklam, (1950) 3′. Manus, regi: Felix Forsman, uppläsare: Rauha Rentola, baserar sig på H.C. Andersens saga.
Skottilainen toffee – nyyttikestit (1952).
2. Skotsk toffe (1952) 2′. Manus och regi: Jaakko Kuusisto. Suomi-Filmi Oy, Finlandia Kuva Oy.
Kippari-purkka (1956).
3. Kippari-tuggummi (1956) 1′. Regi: Harry Lewing, foto: Niilo Heino. Suomi-Filmi Oy.
Hartwalls Jaffa film (1957).
4. Hartwalls Jaffa (1957) 1′20″. Regi: Aarre Elo, manus: Vallu Virtanen, producent: Erik Blomberg. Allotria Filmi Oy.
Jäätelöä joka päivä (1955).
5. Glass varje dag (1955) 7′18″. Regi: Aimo Jäderholm. Suomi-Filmi Oy.