Den manliga konsumenten

  • Vilken typ av mansbild förmedlas i reklam från 1950- och 60-talet?
  • Är reklamerna riktade endast till män?
  • Hurdan är kvinnans ställning i reklam riktade till män?
  • Hur definierar reklamerna det manliga könet? Hur skiljer sig detta från representationerna av det kvinnliga könet?
  • Har reklamerna förändrats mycket från 1950-talet till 2010-talet?
    Hur?
  • Hur har mansbilden förändrats i reklamerna från 1950-talet till 2010-talet?
1. Verha (1957) 2′10″.
Skådespelare: Elina Salo och Ville-Veikko Salminen.
2. Klubb 7, tre korta tobaksreklamer (1959) 3 x 20″.
Brita Koivunen sjunger.
3. Ritaripuku (1952) 1′30″.
Kostymmode med Kipparikvartetti.
4. Lasse Mårtensson sjunger Kaikessa soi blues i denna tobaksreklam (1962) 1′05″.
5. De moderna jeansen James från 60-talet (1965) 0′46″.
I reklamen ser vi pistolmannen Viktor Klimenko.
8. Vesa-Matti Loiri har huvudrollen i reklamen om Veikkaus 0′31″.