Invånarna i flervåningshuset har många slags hemligheter: en liten pojke har till och med en egen tiger. Det lär bo andra spännande husdjur i grannskapet, men det är naturligtvis en hemlighet. Tant Kotilainen håller ett noggrant öga på grannskapet, och i slutändan avslöjas också änkefruns och ungkarlens hemligheter. Tini Sauvos och Liisa Helminens animerade film vann Jussi-priset. Röstskådespelaren är Elina Salo.
Minulla on tiikeri (Jag har en tiger) (Finland, 1979) R: Tini Sauvo.
Efter filmen
- Diskutera filmens teman: mod, hemligheter, hur man delar saker med andra. Hurdan är en modig vän? Vilka saker skulle ni inte vilja eller våga berätta för era kompisar? Kunde ni dela dem med era låtsaskamrater?
- Vad är en låtsaskamrat? Varför behöver någon en sådan? Rita och måla en egen låtsaskamrat, ge den ett namn och berätta dess historia.
- Har någon i en bekant film eller bok en låtsaskamrat? Bekanta er till exempel med Gunilla Bergströms bok Alfons och hemlige Mållgan.
- Fundera på hur skvaller sprids genom att leka viskleken. Ett barn eller en vuxen inleder och viskar till personen bredvid en mening med högst tre ord, t.ex. ”en morot flyger högt”. Meningen viskas från ett barn till ett annat tills den sista säger meningen högt. Vanligtvis har den förändrats på vägen, precis som skvaller brukar göra.
- Kan händelserna i filmen ske på riktigt? Hur vet man när det handlar om en fantasi?
- Studera filmens animation och teckningsstil. Försök rita likadant t.ex. med färgpennor.
- Hurdan är musiken i filmen? När förändras musiken? Hur påverkar det stämningen? Vilken stämning finns det t.ex. på festen?
Filmen Jag har en tiger är riktad till småbarnspedagogik. Det finns läromedel för filmen på Skolbios webbplats.
