Valaistuksella on keskeinen rooli elokuvan kerronnassa ja tunnelman luomisessa. Studiokuvauksessa valaistusjärjestelyt saatavat olla hyvinkin monimutkaisia, koska pieniäkin yksityiskohtia voidaan hienovaraisesti korostaa kohdistamalla niihin oma valonsa. Studioiden ulkopuolella kuvatessa ihanteena on usein käyttää paikan todellista valoa, mutta usein sitä joudutaan hieman täydentämään haluttujen vaikutelmien aikaansaamiseksi
Komisario Palmun erehdyksessä käytetään valaistusta tehokkaasti eri tunnelmien aikaan saamisessa. Esimerkiksi jännityksen ja kauhun luomisessa voidaan käyttää niukkaa valoa ja kohdennettua valoa. Lastenelokuvat ja komediat ovat puolestaan hyvin valoisia.
Katso seuraavat näytteet.
- Miten valaistus vaikuttaa näytteiden tunnelmaan ja vaikutelmaan?
- Kohtaukset ovat elokuvien alusta. Millainen elokuva on alkukohtauksen valaistuksen perusteella odotettavissa?
Katso näyte (Komisario Palmun erehdys)
Matti Kassila: Komisario Palmun erehdys (1960)
Katso näyte (Vaaksa vaaraa)
Aito Mäkinen: Vaaksa vaaraa (1965)
Katso näyte (Teerenpeliä)
Aarne Tarkas: Teerenpeliä (1963). Kuvassa Brita Koivunen ja Pirkko Mannola.
Katso koko elokuva Elonetissä: Vaaksa vaaraa / Teerenpeliä
Katso koko elokuva Elokuvapolulla: Komisario Palmun erehdys